Projekty pro ZŠ a MŠ

Projekty pro školy a školky

 

Níže uvedené programy jsou určeny pro školky a školy. Hodí se i pro 2. stupeň ZŠ /výběr výrobku je složitější, je podáno více informací/. Mohu Vás navštívit a přijet za Vámi do školy  nebo školky, přivezu s sebou veškeré potřebné pomůcky a materiál (živou  velkou ovci ne :)). Nebo je možnost nás navštívit v rámci školního výletu či exkurze u nás na statku, děti mohou vidět ovečky a jiná zvířata. Po zahradě kromě stáda oveček běhají ještě dvě lamy Theo a Dora a hejno slepic. Celý den Vás bude věrně doprovázet náš pes Max – miluje návštěvy :). Hlavně velké skupiny jako jsou právě školní a školkové výlety u nás. Někdy mi přijde, že by to celé zvládl „odmoderovat“ i sám. Bývá hlavní hvězdou. Mezi další naše zvířátka patří kocour Snowik, osmák, rak, žížaly, ježek. Tento rok manžel vytvořil na zahradě přímo na rybníku takovou náplavku, na které postavil líheň pro candáty, které zde  začal chovat. Candátí líheň je součástí programu O rybách.

Z níže uvedené nabídky si můžete vybrat jakýkoliv program, nebo kombinaci dvou. Běžně k nám jezdí autobus plný dětí, dokonce jich tu bylo jednou i 70. Děti jsou rozděleny do dvou skupin, na programech se postupně  vystřídají. V případě deště programy mohou probíhat v mé „rukodílně“, kam se vejde jedna skupina, pro druhou je připravena „venkovní třída“ v otevřené stodole, kde je možné přitopit venkovním přímotopem. Nejraději ale jsme, když je hezky a můžeme být venku na dvoře, na zahradě nebo v přilehlém lesíku.

Kombinace dvou programů stojí 150 Kč./ dítě

1.Od ovečky k hotovému výrobku

– program pro děti zaměřený na zpracování ovčí vlny a vytvoření nějakého zvoleného výrobku z vlny.

1.1.  Projekt zpracování ovčí vlny + plstěný výrobek– děti se praktickou formou seznámí se zpracováním ovčí vlny od začátku až do konce. Každé dítě si vypere kousek špinavé /surové, nečištěné/ovčí vlny, vyčeše si ji na bubnové česačce, zapřede si na kolovrátku. Děti se dozvědí informace týkající se chovu oveček, čištění vlny, barvení vlny a předení. Pak si technikou zvanou plstění udělají předem domluvený výrobek.  Techniky jsou dvě: mokrá – plstí se pomocí vody a mýdla, technika je vhodná pro menší děti (3 – 4 roky), a suchá technika – plstí se pomocí speciální plstící jehličky – vhodné pro děti do 5 let a více. Výrobek může být zvolený podle ročního období, svátků v roce /Vánoce, Velikonoce, Den matek/, nebo na jakékoliv jiné téma. Vyrobit lze prakticky vše :). Časově lze stihnout za dvě vyučovací hodiny – jedna hodina čištění vlny, druhá hodina – plstění.

Cena: 90 Kč/ dítě ( cena může být vyšší v případě většího množství vlny či  potřeby i jiného materiálu)

 

1.2. Plstění výrobku – děti si plstí pouze výrobek, není zde tedy část o zpracování ovčí vlny. Podobně jako výše: výrobek může být zvolený podle ročního období, svátků v roce /Vánoce, Velikonoce, Den matek/, nebo na jakékoliv jiné téma. Vyrobit lze prakticky cokoliv :). Časová dotace: dvě až tři vyučovací hodiny. Fotky výrobků jsou k nahlédnutí ve fotogalerii.

Cena: 85 Kč/dítě ( cena může být vyšší v případě většího množství vlny či  potřeby i jiného materiálu)

 

 

2. Po stopách skřítků

– ekologický program pro děti nazvaný Po stopách skřítků. Přečtením pohádky jsou děti seznámeny se skřítky, kteří u nás žijí doma, na zahradě i v lese. Děti jdou po skřítčích stopách a hledají v lese místečko, kde si skřítci nejraději hrají. Skřítkové  tam mají pro ně připravené různé úkoly a hry z přírodních materiálů: ze dřeva, hlíny a kamenů. Za splněné úkoly dostanou děti razítko ve tvaru skřítčí stopy. Součástí tohoto programu je kromě her s přírodními materiály jeden výrobek: přívěsek z hlíny nebo skřítek z borovicové šišky.

Cena: 65 Kč/dítě

 

3. Za Aboriginci do Austrálie

Projekt Za Aboriginci do Austrálie

Tato práce je napsána pro děti ze základních a mateřských škol. Jde o prožitkový projekt, během kterého se děti hravou formou dovědí spoustu informací o kontinentu zvaném Austrálie.

O Austrálii se děti učí ve škole v hodinách zeměpisu. Nebývá toho mnoho, protože na ni obvykle zbývá jen málo času. Ale i tento zajímavý světadíl by si zasloužil, aby o něm věděly více než jen to, že zde žijí klokani a ovce.  Proto vznikl tento projekt. Jeho účelem je děti pobavit a i poučit.

Projekt je rozdělen do několika částí. Časová dotace pro celý projekt jsou čtyři vyučovací hodiny. V případě mateřských škol je projekt časově upraven a zkrácen dle věku a pozornosti dětí (hodí se spíše pro předškolní děti). Možnosti – projekt ve třídě nebo projekt u nás na statku v Chlumečku = forma školního výletu.

1) Úvod do tématu – motivační vyprávění z mého pobytu v Austrálii

2) Rozdělení dětí do skupin – pracovní listy s otázkami, práce s 3D plstěnou mapou Austrálie,  skládání puzzle, aboriginské písmo, hra s kameny – vyprávění příběhu

3) Hra na didgeredoo (aboriginský hudební nástroj), fotky, obrázky zvířat, (plastová zvířátka), mapa Austrálie, práce s atlasem, křížovka s australskými zvířaty, omalovánky

4) Malování obrázků aboriginskou technikou, čtení aboriginských pohádek

Cena: 75 Kč/ dítě pro ZŠ, 65 Kč/ dítě pro MŠ

 

4. Ze života žížal

– ekologický program o chovu a životě žížal.

1) Děti si prohlédnou žížaliště, dozvědí se, co žížaly jí, jak se rozmnožují, jaké jsou druhy žížal, jaké je jejich využití.

2) Hravou formou si upevní získané vědomosti. Výstupy – třídění odpadu, začátek, konec a ostatní články žížaly, provlékání žížaly, pro školáky jsou připravené pracovní listy s kontrolními otázkami.

3) Výroba žížaly, kterou si odnesou s sebou domů . (Žížala je z vlny :))

Žížalí domeček na zahradě s výukovými cedulemi

– tento program je určený spíše pro školní výlet u nás doma, každopádně mohu přijet i za Vámi do školy či školky…

Cena: 75 Kč/dítě (85 Kč včetně uplstěné žížaly)

 

5.Jiné rukodělné činnosti

1) Malování na textil – trička, tašky, plátno. Techniky – volné malování dle fantazie dětí nebo tupování – pomocí předem připravených šablon, které se nalepí na látku, si děti houbičkou nanesou základní tvar, který se pak dokresluje štětci.

Cena: od 100 Kč. záleží na výběru druhu textilu

2) Malování na porcelán a glazovanou keramiku – štětcem, barvami, které se po uschnutí nechají vypálit v běžné kuchyňské troubě.

Doporučený věk: děti ze ZŠ, děti z MŠ cca od 4 let

Časová náročnost: cca dvě vyučovací hodiny

Cena: od 90 Kč.

3) Malovaná sklenička se solí s levandulí a EO z levandule – směs himalájské růžové soli a mořské soli + květy levandule + esenciální olej z levandule, pak se nabarví sklenička, nechá se na skle průhled ve tvaru – srdce, hvězdy, vánočního stromu

Cena: 100 Kč.

Doporučený věk: +3 roky

4) Velikonoční hnízdo z březového proutí – na dřevěná kolečka z větví se přitlučou hřebíky, pak se to proplete březovým proutím, namalují se tři vajíčka, vnitřek se vystele zeleným sisalovým vláknem

Cena: 85 Kč.

Doporučený věk: 6+

5) Drátkování – drátkování různých ozdob, zápichů a obrázků na různá témata: svátky v roce, roční období… Pro menší děti je připraven základní tvar, který si samy zdobí pomocí tenčího vázacího drátku a korálků. Starší děti mohou zkusit výrobek udělat od začátku. Tato technika rozvíjí jemnou motoriku, schopnost se soustředit na zadaný úkol, trpělivost.

Doporučený věk: cca od 6 let

Cena: od 85 Kč dle náročnosti výrobku na použitý materiál

Fotky výrobků pro inspiraci najdete ve fotogalerii 🙂

6) Malování na dřevěná kolečka (nařezaná z větví cca průměr 10 cm) – obličeje zvířátek – liška, medvěd, srnka, mýval, sova, los, nebo vánoční tématika – 75 Kč.

 

6. O racích

  • ekologický program o chovu a životě raků
  • Děti si prohlédnou živého raka, dozvědí se, jak raci žijí, jak se rozmnožují, jaké jsou druhy raků, probereme i úbytek raků v našich vodách
  •  Hravou formou si upevní získané vědomosti. Výstupy – puzzle, křížovka, hledání rozdílů na obrázcích, rozebrání a složení velkého ušitého raka,  pro školáky jsou připravené pracovní listy s kontrolními otázkami.
  • tento program je určený  pro školní výlet u nás doma,  mohu ale  přijet i za Vámi do školy či školky… – i s rakem 🙂
  • Doporučený věk: 4+
  • Cena: 75 Kč./ dítě

7. Ze života ježků

– ekovýchovný program o životě ježků

  • Pomocí poutavého příběhu se děti dozvědí všechno možné o životě ježků – co jí, co dělají po celý rok, jaké jsou druhy ježků, jak dlouho se ježek vyskytuje na Zemi, jak si staví hnízdo, jak pečovat o nemocného nebo podvyživeného ježka, kolik musí ježek vážit, aby přežil zimu….
  • Hravou formou si upevní získané vědomosti – dřevěné puzzle ježkův rok, krmení ušitého ježka – výběr z kostiček s obrázky – co ježek jí a nejí, motorika – provlékání bodlinek na dřevěném ježkovi
  • Dřevěné výukové cedule s „ježčím“ jídlem, plstěný domeček s ježčí rodinou, zalaminované fotky ježčích miminek, mláďat a dospělých ježků, grafomotorické listy, bludiště, pracovní listy, křížovka
  • Pozorování živého ježka – ukázka krmení
  • Doporučený věk: 3+ až 8.třída ZŠ – informace jsou přizpůsobeny věku dětí
  • Časová dotace – cca 90 min. (lze zkrátit)
  • Program může probíhat u Vás ve škole/ školce, nebo u nás doma formou školního výletu
  • Cena: 75 Kč/dítě

 

8. O včelkách samotářkách

  • ekovýchovný program o včelkách samotářkách (nejde o včelky, které se nevrátí do úlu :))
  • Děti se dozvědí všechno možné o včelkách samotářkách – jde o přirozené opylovače v přírodě, včelky samotářky = žijí samy, jedna samička, která buduje hnízdo pro své potomky, druhy včelek – je jich cca 600 druhů, žijí kolem nás – ve dřevě, ve zdech, v písku, ve šnečích ulitách, mají rozličné a krásné barvy, každá je něčím výjimečná, – životní cyklus těchto včel, čím se živí, kde žijí, proč jsou důležité, rozdíl od včely medonosné, hmyzí hotely – ubytovna pro tyto včelky
  • Zalaminované fotky včelek, pohádková kniha Včelky samotářky, plastové modely vývojového cyklu, výukové dřevěné cedule – anatomie včely, oblíbené včelí brýle s tykadly pro každé dítě – zkusí si, jak včely vidí, hledají pylové kuličky udělané z vlny
  • Dřevěné puzzle vývojového cyklu, motorika – provlékání tkaničky – let včely, „kladení vajíček do průhledné tubičky“, hledání rozdílů, bodová číselná spojovačka, pracovní list

    Hmyzí domeček

  • U nás doma je možnost pozorovat včelky v hmyzím hotelu, kde hnízdí
  • Doporučený věk: 3+ až 8.třída ZŠ – informace jsou přizpůsobeny věku dětí
  • Časová dotace – cca 90 min. (lze zkrátit
  • Program může probíhat u Vás ve škole/ školce, nebo u nás doma formou školního výletu
  • Cena: 75 Kč/dítě

 

9. O životě stromů – „Slyšíš, jak mluví stromy?“ – program o stromech podle stejnojmenné knihy Petra Wohllebena.

  • Děti se dozvědí, jak spolu stromy komunikují, že žijí ve skupinách – rodinách podobně jako lidi, že se v těchto skupinách podporují. V takovýchto rodinách najdeme stromy – děti, rodiče i prarodiče. I stromy mohou stonat, mají strach a obavy, dokáží se informovat o blížícím se nebezpečí atd.
  • Pomůcky – zalaminované obrázky, pexeso, motanice, roční koloběh života stromů, křížovka, doplňovačka, motorický list na dokreslení druhé poloviny listu, zmenšenina lesu z vlny, pracovní list, hledání trojic – list, plod, strom.
  • Doporučený věk – 5 + až 6 tř. ZŠ – informace jsou přizpůsobený věku dětí
  • Časová dotace – cca 90 min (lze zkrátit)
  • Program může probíhat u Vás ve škole/školce, nebo u nás doma formou školního výletu, popř. někde v lese.
  • Cena: 75 Kč/ dítě

10) O slepičce Matyldě

  • ekovýchovný program o slepičkách
  • Děti se dozvědí jaký je rozdíl v chovu slepic doma a ve velkochovu – použila jsem k tomu knihu od Romany Grey – Jmenuji se Orel (díky této knize a iniciativě autorky budou zakázené velkochovy slepic, kniha je nominována na cenu Magnesia litera 2021)
  • Během celého vyprávění a programu děti mohou pozorovat moji ochočenou slepice Matyldu (je na vodítku, v případě vystoupení ve třídě má na sobě „plínku“ :)). Matylda se nechá i hladit, dokonce většinou k velké radosti všech zúčastněných snese vajíčko!
  • Vyprávím o hlavní hrdince výše jmenované knihy – což je slepička Orel z velkochovu, která měla to štěstí a dostala se do domácího chovu. Porovnáním života Orla a Matyldy se děti dozvědí, jaký je rozdíl mezi domácím a velkokapacitním chovem.
  • Další informace – druhy slepic, předchůdce slepic, hierarchie a chování slepic v hejnu, popis těla slepic z venku i zevnitř. Jak přijde na svět kuřátko (21 dřevěných rozřezaných vajíček, kde je namalovaný vývoj od zárodku po kuřátko), co slepice jí, jak jsou slepice chytré, kolik snesou vajíček za rok, jak dlouho žije slepice…, jaké části má vajíčko
  • Pomůcky – dřevěná vajíčka s vývojem kuřátka od zárodku, anatomie slepice – slepá mapa, části vajíčka, obrázky plemen slepic, vývojové puzzle od zárodku po dospělou slepici, počítání vajíček, vajíčko s „vyšíváním“
  • Doporučený věk 3+ až 8tř. ZŠ – informace jsou přizpůsobeny věku dětí
  • Časová dotace – cca 90 min (lze zkrátit)
  • Program může probíhat u Vás ve škole/školce, nebo u nás doma formou školního výletu – exkurze
  • Cena: 75 Kč/ dítě

11) O jabloňce – moštování 

  • vyprávění o semínku z jablíčka, z kterého vyroste strom. Jak jabloňka prožívá roční období. Jak to dlouho trvá, než se urodí jablíčko.
  •  dřevěné jablíčko – vyšívání červíkem, druhy jablíček – fotky, grafomotorické listy, počítání jablíček
  • děti si samy nakrájí příborovým nožem jablka, pak je společně rozdrtí na ručním lisu na jablka a každé dítě ochutná hotový čerstvý mošt.
  • Časová dotace – cca  60 až 90 min (lze zkrátit)
  • Program může probíhat u Vás ve škole/školce, u vás venku na zahradě nebo u nás doma formou školního výletu – exkurze
  • Cena: 75 Kč/ dítě 

 

12) O rybách 

  • ekovýchovný program o rybách
  • děti se dozvědí zajímavosti ze života našich sladkovodních ryb – jejich rozdělení dle způsobu života, potravy, tvaru těla, místa, kde žijí
  • hlavní názornou pomůckou jsou velké ryby z látky s věrohodnou podobou
  • popis těla ryb – rozdělení podle tvaru úst, tvaru těla, šupin, ploutví atd.
  • rozmnožovací cyklus ryb
  • rozdělení ryb dle pásem
  • další pomůcky – karty s 68 druhy našich sladkovodních ryb, dřevěné puzzle = anatomie ryby, dřevěné pexeso, lovení (šitých) ryb na pruty – oblíbená činnost :), pracovní list pro vyšší ročníky, pracovní list – omalovánka pro grafomotoriku u nižších ročníků, cedule s vývojových cyklem ryb, provlékání dřevěné ryby s dírkami tkaničkou, křížovka.
  • Časová dotace – cca 60 – 90 min (lze zkrátit)
  • Program může probíhat u Vás ve škole/školce, u vás venku na zahradě nebo u nás doma formou školního výletu – exkurze
  • Cena: 75 Kč/ dítě 

Fotky ze dvora a ze zahrady

Venkovní „třída“ s možností uzavření a vytopení

Dvůr

Žížalí domeček s výukovými cedulemi

Rybník s lekníny

 

Pohled na hmyzí domeček

Lichořeřišnice

Sušení právě obarvené vlny

Nová plstěná zvířatka a jiné potvůrky